Øving 1 - Oppgave 3
I denne oppgaven skal vi analysere bloggen til AITEL på HIST http://blogg.itfag.hist.no/ .Dette for å få øynene opp for små og store detaljer som vil hjelpe oss til å forstå hvordan blogging fungerer.
Formålet med denne bloggen vil være å fronte HIST og deres avdeling for IT på nett. Eller sagt på en annen måte, slik det står beskrevet under om oss i bloggen "Vi vil dele, reflektere og lære!"
Det er jo også helt korrekt, da blogg-inleggene som blir skrevet ofte gir tips og triks innen bruk av IT, og samtidig åpner for diskusjon omkring temaet. På denne måten får de besøkende mulighet til å lære noe nytt, men også kunne komme med sine innspill og spørsmål dersom de har gode eller vonde erfaringer. Dette vil ofte være tilfellet, da de som besøker bloggen er interessert i IT, og derfor ofte sitter på mye god kunnskap og erfaringer på akkurat ting som de har drevet med. Verdt å merke seg at blogg-inleggene oppfordrer til diskusjon. Dette igjen gjør at alle parter får mulighet til å dele, reflektertere og lære!
På Bloggen finner man link til nett-baserte emner man kan melde seg opp i. Dette er lurt da de besøkende som leser om forskjellige ting og tang som legges ut på bloggen, kanskje fristes til videre utforskning, og da er det kjekt at de har en oversikt over hva HIST har å tilby dem.Denne bloggen har vært godt fulgt opp siden den startet i 2010. Mulig den startet før også, men arkivet viser iallefall ikke lengre tilbake i tid. Etter det jeg kan se har bloggen jevnlig blitt oppdatert, en til flere ganger i uken siden den gang, så en god del innlegg har det blitt.
Det viser at HIST har satset på å være aktiv på sosiale medier, og har klart å fulgt opp dette over tid. Bloggen linker også til twitter, youtube, facebook og mulighet for rss og e-post abonnering.
Forøvrig fremstår bloggen som ryddig og enkel. Det kunne vært artig å sett hvor mange besøkende bloggen har opparbeidet seg over tid, eller ukentlige visninger, for å danne seg et bilde av hvor mange som faktisk jevnlig er innom bloggen.
Hei hei!
SvarSlettHelt enig i at det ville vært spennende å se statistikk over antall besøkende; jeg kan ikke se for meg at det er så veldig mange...
Fin blogg, kakemonster!
Bowchicka bow wow, ellers bra skrevet!
SvarSlettDet vil jeg også se! Vi må spørre Svend A.
SvarSlettKan heller ikke se for meg at det er noe veldig antall besøkende. Bra at du har fått med oppfordring til refleksjon og tiltenkt målgruppe.
SvarSlettBra skrevet greier! Enig i at det vill vært artig å vite hvor mange som leser den bloggen.
SvarSlett