fredag 5. oktober 2012

Øving 3 oppgave 4 - Virksomheters bruk av facebook


Kort redegjør for hvordan Facebook kan brukes profesjonelt og 
gi gevinst for en virksomhet. Innlegget skal komme med gode råd og noen muligheter.


Bedrifter kan som kjent gjøre det smart i å være tilstede i sosiale medier. De gjør seg synlig for potensielle kunder, kan bruke det som en informasjonskanal og skape aktivitet imellom sine følgere.

Vi kan se på bedriften pizza123, som 13.september åpnet et nytt lokale på Møllenberg i Trondheim. De opprettet en profil for avdelingen på facebook i forkant, og sørget for å informere om den planlagte åpningen og et heftig tilbud for dem som kommer innom på åpningsdagen.
Videre har de benyttet siden som informasjonskanal hvor de informerer om deres nye hjemmeside, og rabatt for eksempelvis studenter og bedrifter.

Vi ser også at kundene deler erfaringer omkring pizzaene mellom seg, eller mer riktig offentlig på facebooksiden. Det starter med en misfornøyd kunde som sier pizzaen smaker forferdelig, og lokalene deres er fryktelig. En annen kunde følger opp diskusjonen med å fortelle at hun liker pizzaen hun har kjøpt, og er godt fornøyd. I tillegg kommenterer pizza123 innlegget på en god måte hvor de redegjør for mulighetene med å tilpasse pizzaene etter personlig smak, og at lokalene deres straks skal utvides og forbedres.

Det som er gunstig for pizza123 her, er at kunder har engasjert seg og driver markedsføringen for dem. Når en kunde faktisk skriver at en pizza nr.x er veldig god, betyr det så mye mer for andre som leser det, enn om pizza123 selv hadde skrevet at dette er den beste pizzaen de har. De har fått litt negative tilbakemeldinger, men det følger de opp med å skrive at de er glad for tilbakemeldinger og skal følge det opp. På denne måten skaper de tillitt til sine kunder, og de vil føle en nærhet og tilknytning til bedriften.

Pizza123 Møllenberg har også satt igang en vervekampanje, der de som verver minst 10 av sine venner til å like profilen deres, er med i trekningen av et gavekort på 1000 kr. Dette er en god måte for å øke antall likes på siden deres, og dermed nå ut til flere potensielle kunder. Jo flere likes de har, jo bedre, da alle som liker siden, eller skriver innlegg på profilen deres, viser dette på sine profiler igjen, slik at deres venner også får kjenskap til pizza123.

Pr. i dag har Pizza123 150 likes, noe som ikke er veldig mye, men de har også bare eksistert i overkant av 3 uker. Jeg vil tro at vervekampanjen som startet for 1 uke siden (27.september), har vært med på å drastisk øke antall likes, og at de vil øke dette antallet en god del i tiden som kommer.

I tillegg til vervekampanjen har Pizza123 betalt for å vise reklame om dem på facebook. Personlig ser jeg aldri, eller trykker iallefall aldri på disse ads'a som dukker opp til høyre på profilsiden min. Men jeg la så vidt merke til den etter at jeg ble kjent med pizza123. Jeg velger å tro at vervekampanjen vil ha større uttelling enn selveste reklamen, som de også må betale (dyrt?) for, som dukker opp på tilfeldige tidspunkt, og stort sett bare oversees av folk flest. Det teller mer at en av vennene dine faktisk "liker" dem, og kanskje også kan anbefale dem. Men for all del, de trenger alle likes de kan få, nå i oppstartsfasen for å kunne bygge seg opp en stabil grunnmasse med potensielle kunder.

1 kommentar:

  1. Hei, ja jeg og tror det har noe for seg å drive litt vervekampanjer etc på sosiale medier, og som du skriver - at kundene snakker seg imellom om produktutvalget og kvaliteten/smaken. Det skaper en buzz rundt bedriften, noe som de helt sikkert trenger i oppstartsfasen iallfall.
    .

    SvarSlett

Web Analytics