Hva er poenget med en IT-strategi?
Det at en bedrift har en IT-strategi vil si at ledelsen har satt seg noen konkrete mål de ønsker å nå. Disse målene er beskrevet i strategien, og fremgangsmåte for å nå dem skal også være beskrevet. På denne måten blir det enklere for alle i bedriften å jobbe mot samme mål, fordi man vet hvor man vil, og hvordan man skal komme dit. Bedriften vil fremstå målrettet og profesjonell fra utsiden, og dette vil påvirke bedriftens omdømme positivt.
Det er så mangt hva man kan inkludere i en IT-strategi. Det kan være alt fra hvilke sosiale medier man skal ta i bruk, mål om at alle ansatte skal få delta på en rekke kurs i IT for å øke bedriftens kompetanse, gå fra stasjonære pcer til kun laptops, kun tablets osv.
Hva bør en god IT-strategi inneholde? - fokus på sosiale medier
Mål og planlegging
Det aller første man må finne ut av før man kaster bedriften sin ut på sosiale medier er hva man faktisk vil oppnå med å gjøre det. Ønsker man å selge mer, få diskusjon rundt bedriftens varer og tjenester, danne en ren informasjonskilde eller drive online support. Det er mange muligheter og det er viktig at man er bestemt på hvilke områder bedriften skal satse videre på. Man må definere hvem målgruppen deres er, og finne ut hvordan man best mulig når ut til disse. Skal man opptre profesjonelt og objektivt, eller skal man satse på en mer personlig og uhøytidlig kommunikasjon?
Når man begynner å finne ut av en rekke slike spørsmål, kan man videre bestemme seg for hvilke sosiale medier man skal satse på.
Lansering, måling og videre utvikling
Det å komme igang på på sosiale medier kan være vanskelig. Man trenger en plan for hvordan man skal gjøre målgruppen oppmerksom på at bedriften nå er tilgjengelig på sosiale medier, og at det vil være lurt å følge dem der. Man må regne med å sette av en del ressurser til markedsføring, konkurranser, tilbud og annet snacks for å opparbeide seg en så stor grunnmasse med følgere som de har mulighet til.
Strategien bør ta høyde for at man i ettertid kan sjekke om det man har gjort har hatt noen effekt. Det finnes en rekke måter å måle dette på, avhengig av hvilke sosiale medier man har satset på. Man kan telle antall kommentarer, bloggposter, twitter-følgere, facebook-fans, likes, trykk på linker, bestillinger, nedlastinger, sidebesøk osv.
Å føre statistikk over tid vil være en god måte å følge opp om bruken av IT og sosiale medier hjelper bedriften i den retningen de ønsker, og hva man må gjøre videre. Finner man ut at trykket begynner å falle, kan man kjøre igang tiltak for å øke oppmerksomheten rundt dem igjen. Det er viktig å hele tiden holde motoren igang, slik at målgruppen ikke blir lei og "stikker av".
I tillegg vil man lære kundegruppen sin bedre ved å analysere forskjellig statistikk. For eks kan man finne ut når på døgnet de er innom og kikker, hva de trykker på og hva de er ute etter. Ved å finne ut av slikt kan man finne måter å utnytte dette på, for å lykkes enda bedre.
Ansvar og ressurser
Bedriften må være villig til å sette av ressurser til sin satsning. Strategien må tydelig vise hvem som skal ha ansvaret for å følge opp arbeidet, og denne personen må være dyktig på det feltet bedriften har valgt. Eks. for å drive markedsføring av bedriftens tjenester eller være teknisk dyktig for å drive kjapp support for sine kunder. Det at man er tilstede på sosiale medier, gjør at folk nesten krever rask respons på sine henvendelser, og dette er noe bedriften må være obs på.
Hei.
SvarSlettSer av innhold at dine skrevne strategier sammenfaller med mye av det gode som står skrevet på slides på Slideshare m.m.
De store linjene kjenner jeg igjen i bloggen min også ;-)
Takker for noen ekstra nyttige tips.
Mvh
Terje
Hei, jeg og gjenkjenner det som en god strategi bør bestå av i forhold til sosiale medier - så da er vi nok på riktig vei! :-)
SvarSlettHei Jørn
SvarSlettDu har belyst mange viktige spørsmål her i dette innlegget. Det krever mer av et selskap og vær på sosialemedier enn det man tror på forhånd.
Hilsen Tone